Podstawowe role dla użytkowników WordPress
Posiadając stronę na WordPress na pewno nie raz znalazłeś się w sytuacji, w której potrzebowałeś udzielić dostępu do swojej strony komuś z zewnątrz. Programiście np. w celu dokonania edycji w wyglądzie strony, a pracownikom w celu dodawania nowych artykułów. Jednak ze względów bezpieczeństwa nierozsądnym jest podawanie naszego loginu i hasła do strony. Aby uniknąć sytuacji, w której dzielimy się własnym dostępem do panelu administracyjnego z innymi osobami powstały role dla użytkowników WordPress. Dzięki nim możemy nadać odpowiednie uprawnienia do edycji wpisów i przeglądania opcji w panelu administracyjnym logującym się osobom.
Opiszę teraz poszczególne role na WordPress, które możesz przypisać użytkownikowi Twojej strony zaczynając od tej z najmniejszymi uprawnieniami.
Użytkownicy i ich role na WordPress
Subskrybent – jest to podstawowa rola dająca najmniejsze uprawnienia. Użytkownik z taką rolą jest zwykłym odwiedzającym stronę, mogącym komentować wpisy. Posiada login i hasło do panelu administracyjnego, w którym po zalogowaniu może jedynie zarządzać ustawieniami swojego profilu.
Współpracownik – osoba, która ma przypisaną rolę współpracownika posiada te same uprawnienia co subskrybent, ale dodatkowo może dodawać nowe wpisy, jednak nie ma możliwości ich publikowania. Dodatkowo może edytować i usuwać już istniejące swoje szkice. Do swoich wpisów nie może jednak dodawać żadnych obrazków. Stworzone przez nią wpisy zapisywane są jako szkice i aby zostały opublikowane muszą zostać zaakceptowane przez redaktora lub administratora.
Autor – posiada wszystkie uprawnienia współpracownika. Dodatkowo autorzy mogą publikować swoje własne wpisy oraz uzupełniać je o galerię obrazków. Mogą także usuwać swoje wpisy, które zostały już opublikowane. Autorzy dodatkowo mogą podglądać komentarze (nawet te które nie są jeszcze zatwierdzone) jednak nie mają możliwości ich moderacji.
Redaktor – redaktorzy mogą zarządzać całą treścią jaka znajduje się na stronie. Dodatkowo mogą publikować, edytować i kasować treści których nie są autorami. Użytkownicy przypisani do tej roli mają możliwość pełnej moderacji komentarzy, tworzenia nowych kategorii wpisów oraz zarządzania biblioteką mediów
Administrator – konto z najwyższymi uprawnieniami. Administratorzy mogą zarządzać wszystkimi ustawieniami i treścią jakie są dostępne na Twojej stronie. Mogą tworzyć nowych użytkowników i przypisywać ich do odpowiednich ról oraz edytować już istniejących. Administrator może także przeprowadzać aktualizacje na stronie.
Super Administrator – jest to rola wykorzystywana w przypadku zarządzania siecią stron i staje się dostępna wtedy, gdy w włączony jest tryb WordPress Multisite.
Uprawnienia administratora otrzymujemy w momencie tworzenia konta podczas instalowania WordPressa. W związku z tym, że administrator jest użytkownikiem o najwyższych uprawnieniach nie zaleca się używania tego konta do wykonywania codziennych prac (np. redagowania i tworzenia nowych wpisów), a ilość kont administratorów na stronie powinna zostać ograniczona do minimum.
W przypadku, jeśli chcemy jakiemuś użytkownikowi nadać uprawnienia administratora trzeba mieć na uwadze to, że z takimi uprawnieniami możliwe jest usunięcie innego administratora.
Warto wspomnieć także, że nie ma możliwości w podstawowej wersji WordPressa dokonywania edycji uprawnień dla poszczególnych ról. Jednak z pomocą w tej kwestii przychodzą różne wtyczki dające taką możliwość.